dijous, 20 de juny del 2013

Xarxes socials i adolescència




Aquí us deixo el document sobre xarxes socials i menors que el Grup de Coordinació de Primària i Secundària de la nostra zona ha elaborat amb la intenció que reflexioneu amb ells al voltant del tema.





Benvolgudes famílies,


En el nostre alumnat, l’abús de l’ordinador i, especialment, de les xarxes socials genera reiterades distorsions de les seves relacions socials i té conseqüències negatives a l'hora d'estudiar. Davant d'això, hem decidit adreçar un avís conjunt a totes les famílies de les nostra comunitat educativa.


Per començar, volem recordar-vos que l’ús de les xarxes està reglamentat i legislat i que l'edat mínima d’utilització són els catorze anys. Per tant, hi ha un percentatge significatiu del nostre alumnat que, en accedir a aquests àmbits abans d'hora, comet una il·legalitat. A més, la legislació també indica que són els pares, les mares i els tutors legals els que tenen l'obligació de vetllar per la intimitat i la imatge del menor (Llei Orgànica 1/1982, de 5 de maig, sobre protecció civil del dret a l'honor, a la intimitat personal i familiar i a la pròpia imatge) i, per tant, l’àmbit escolar, tot i que hi ajudi, no es pot convertir en l’àmbit de resolució dels problemes derivats de l’ús incorrecte de les xarxes per part dels menors.

Alguns dels problemes més habituals que es poden derivar de la seva incorrecta utilització són:


1. Distracció, atenció dividida, manca de concentració en relació a les activitats escolars acadèmiques i de responsabilitat social.


2. Impunitat que pot provocar pràctiques d’assetjament (bullying), atemptats contra la imatge i l’honorabilitat de les persones, propagació de falsedats i rumors per ignorància o mala fe, publicació de dades i continguts que afecten el dret a la privacitat de les persones, etc.


3. Percepció falsa del que ha de ser la privacitat pròpia i la dels altres, que exigeixen autocontrol i maduresa personal i que no es perceben com un valor ètic i vital, sinó com un espai banal i vulnerable. D’altra banda, l’anonimat pot convidar a la degradació de la privacitat dels altres, amb els danys que això sempre comporta, perquè és una garantia d’impunitat. L’anonimat sempre instiga els més baixos instints i és per això que se’ns fa difícil d’entendre que, en pàgines perfectament accessibles a persones menors d’edat, se’n pugui fer un ús tan senzill i immediat.


4. Representen una perversió dels codis que regeixen les relacions humanes, prenent allò que és virtual per real. Suposen un aprenentatge en la mala direcció en un moment crític de la formació de l’alumnat, en el qual haurien de consolidar, precisament, aquests codis de conducta social.


5. Plantegen un problema de legalitat, sobre allò que és lícit i/o legal en el context de la xarxa.


6. Permeten l'incompliment de les recomanacions, les normes i els pactes de convivència acordats i/o assumits en assemblees, tutories i altres contextos dins l’àmbit escolar en general. Faciliten, doncs, la pràctica d’una actitud ambivalent, d’una doble moral, en contra del principi de conseqüència: «aquells hàbits socials que aprenc i practico a l’escola em serveixen per guanyar seguretat i integrar-me millor en la societat dels adults».



Tal i com hem acordat i consta en els nostres Plans d’Acció Tutorial, aquest serà un tema important a tractar en els nostres centres. Però necessitem la vostra col·laboració més decidida per erradicar o minimitzar les conseqüències negatives d'aquestes situacions.

 

Us recomanem que llegiu informació sobre el vostre paper i sobre les xarxes consultant les següents webs:
http://www.menoresenred.com/2010/10/06/la-edad-minima-en-las-redes-sociales  http://www.pantallasamigas.net/proteccion-infancia-consejos-articulos/seis-razones-para-ubicar-el-ordenador-en-un-lugar-comun-del-hogar.shtm .


Rebeu una salutació cordial.


ELS EQUIPS DOCENTS DE LES ESCOLES MERCÈ RODOREDA, LLORENS ARTIGAS, JUNGFRAU, GITANJALI, VENTÓS MIR I PROGRÉS I ELS INSTITUTS BADALONA VII I LA LLAUNA.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada